عمومیمدیریت کسب و کار

شیرینگ پک چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از فاکتورهای اساسی در ارائه و عرضه محصولات مختلف، بسته‌بندی درست و اصولی محصول است. در واقع اهمیت بسته‌بندی محصولات تولیدی در دنیای امروزی به حدی بالاست که می‌توان گفت تقریباً همهی محصولات تولید شده توسط اشخاص یا کارخانه‌‌های صنعتی با بسته‌بندی ارائه می‌شوند.

شیرینگ پک هم نوعی بسته‌بندی است که با استفاده از دستگاه مخصوص و سلفون حرارتی انجام می‌شود. در واقع این بسته‌بندی به این صورت است که محصول داخل سلفون حرارتی قرار می‌گیرد، سپس با بهره‌گیری از دستگاه شیرینگ پک حرارت داده می‌شود. جهت آشنایی بیشتر با بسته‌بندی شیرینگ پک و کاربرد آن، در این مطلب ما را همراهی کنید.

شیرینگ پک چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی دستگاه شیرینگ پک

شیرینگ پک برگرفته از عبارت (shrink) به معنی کشیده شدن یا جذب شدن است. پک نیز به معنی بسته‌بندی است، در نتیجه شیرینگ پک را می‌توان نوعی دستگاه بسته‌بندی معرفی کرد. عملکرد آن نیز به گونه‌ای است که نایلون دور محصول کشیده شده و جذب آن خواهد شد.

این دستگاه یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در صنعت بسته‌بندی محسوب می‌شود که جهت بسته‌بندی محصولات مختلفی همچون شیرینی، شکلات، چای، محصولات آرایشی و بهداشتی، دارو و قطعات مختلف صنعتی و خودرو به کار گرفته می‌شود. انواع رول‌های این دستگاه، شامل رول‌های ساده‌ یا روده‌ای، رول‌های تک لا و رول‌های بغل باز شو هستند که استفاده از این دستگاه را انعطاف‌پذیر‌تر می‌کنند. این دستگاه با توجه به ابعاد و اندازه محصولات و همچنین نیاز تولیدکنندگان در انواع و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود.

تولیدکنندگان با استفاده از دستگاه شیرینگ پک با مقاصد مختلف حفاظتی، بهداشتی یا حمل‌ونقل آسان محصولات را به صورت تکی یا چندتایی بسته‌بندی می‌کنند. به این ترتیب می‌توان گفت عملکرد آن مختص به پایان خط تولید است به این صورت که محصولات تولید شده با هدف حفاظت و ماندگاری بیشتر به شکلی حرفه‌ای بسته‌بندی می‌شوند.

انواع دستگاه شیرینگ پک

دستگاه‌های شیرینگ پک با توجه به کاربرد و نوع رول به کار رفته در آن، به موارد زیر تقسیم بندی می شوند.

  • دستگاه شیرینگ پک رومیزی: این دستگاه جهت بسته‌بندی محصولات کوچک و قابل حمل استفاده می‌شود.
  • دستگاه شیرینگ پک تونلی: این دستگاه را که در آن از رول‌های تک لا استفاده می‌شود، جهت بسته‌بندی محصولات کوچک و بزرگ به کار می‌برند.
  • دستگاه شیرینگ پک کابینی یا صندوقی: در این دستگاه هم از رول‌های بغل بازشو استفاده می‌شود و برای بسته‌بندی محصولات کوچک مناسب است.
  • دستگاه شیرینگ پک دوخت دستی نیمه اتوماتیک: از این دستگاه هم جهت بسته‌بندی محصولات کوچک و متوسط استفاده می‌شود.
  • دستگاه شیرینگ پک تمام اتوماتیک با دوخت به همراه تونل حرارتی: این دستگاه هم که به صورت اتوماتیک کار می‌کند، بسته‌بندی محصولات کوچک و بزرگ را به راحتی ممکن خواهد کرد.
  • دستگاه لیبل شرینک: جهت شرینک کابل روی بطری آب از طریق تول حرارتی به کار می‌رود.

مزیت‌های استفاده از دستگاه شیرینگ پک

 استفاده از دستگاه شیرینگ پک مزیت‌های بسیاری برای تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان دارد. از جمله مزیت‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با کمک دستگاه شیرینگ پک تولیدکنندگان می‌توانند قابلیت نفوذناپذیر و ماندگاری محصولات خود را جهت مصارف داخلی یا حتی صادرات خارجی افزایش دهند.
  • شیرینگ پک علاوه بر اینکه جلوه زیباتری از محصولات تولید شده را برای مشتریان ارائه می‌دهد، همچنین با کمک آن امکان تبلیغ مؤثر و ارزان محصولات هم فراهم می‌شود.
  • این دستگاه همچنین خیلی سریع بر اثر حرارت، جذب محصول می‌شود، بنابراین بدون ایجاد هیچ‌گونه حباب یا برآمدگی نامطلوب، باعث شکیل‌تر شدن ظاهر آن می‌شود.
  • دستگاه شیرینگ پک همچنین برای مصرف‌کنندگان این مزیت را دارد که می‌توانند از بسته‌بندی با کیفیت محصولات خود و همچنین ماندگاری بالای آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

کاربرد دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک با توجه به انواع مختلف آن در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کاربرد این نوع دستگاه تنها محدود به یک یا چند کسب‌و‌کار نمی‌شود، بلکه در صنایع مختلف جهت بسته‌بندی کالاهای متنوع به کار می‌رود. از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده در بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی همچون ماسک، کرم، عطر، لوسیون و شامپو
  • در صنایع پاک کننده همچون صابون، مایع ظرفشویی و دستشویی
  • استفاده در صنایع غذایی همچون کنسروها، شکلات، بيسکویيت و مواردی از این قبیل
  • در صنایع شیمیایی همچون روغن، آب رادیاتور، ضدیخ و مانند اینها
  • صنایع دارویی
  • و سایر صنایع دیگر همچون خودرو، لوازم ورزشی و لوازم منزل

عملکرد دستگاه شیرینگ پک

 در این دستگاه نوعی نایلون شیرینگ به کار می‌رود که جنس آن از پلی اتیلن سبک و ترکیب چند ماده دیگر از همین خانواده است. این نوع نایلون با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، از طریق حرارت به راحتی جذب محصول می‌شود. هوای موجود در داخل تونل حرارتی دستگاه نیز از ایجاد حباب و برآمدگی در بسته‌بندی جلوگیری می‌کند.

عملکرد کلی این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که ابتدا به وسیله دستگاه دوخت مجزا یا دستگاه دوخت مربوط به خود دستگاه، نایلون به دور محصول دوخت می‌خورد. سپس از طریق نوار نقاله دستگاه، محصول به تونل حرارتی دستگاه شیرینگ پک وارد می‌شود و در نهایت نایلون جذب محصول شده و به صورت پک درمی‌آید.

جمع‌بندی

صنعت بسته‌بندی این روزها نقش مهمی در تولید محصولات مختلف ایفا می‌کند. در این میان با گسترش تکنولوژی، روش‌های نوین و متنوعی جهت بسته‌بندی محصولات تولیدی مختلف روی کار آمده است. یکی از دستگاه‌های مجهز و پر استفاده در صنعت بسته‌بندی، دستگاه شیرینگ پک است که این روزها توسط تولیدکنندگان مختلف در صنایع متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از این دستگاه‌ها در بسته‌بندی محصولات، موجب افزایش کارایی عملکرد زنجیره تأمین و تولید کالاهای متنوع می‌شود. دستگاه‌های شیرینگ پک همچنین با کاهش هدر رفتن مواد اولیه، باعث می‌شوند کالاهای تولید شده با بسته‌بندی محکم و ظاهر زیبا به دست مشتریان برسند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا